دستگاه سونوگرافی بـه عنوان وسیله‌ای غیر تهاجمـی، سونو گرافی داپلر معتبر در تهران درون تشخیص بسیـاری از بیماری ها كاربرد دارد و پزشكان با تخصص های مختلف از مزایـای این دستگاه بهره مند مـی شوند. سونو گرافی داپلر معتبر در تهران درون بازار دستگاه سونوگرافی بـه عنوان یك بازار صنعتی ،چگونگی رفتار پزشكان و فرایند خرید تفاوت هایی با بازارهای مصرفی دارد و پزشكان به منظور خرید یك دستگاه سونوگرافی عوامل متعددی را مد نظر قرار مـی دهند بـه طوریكه اهمـیت این عوامل درون فرایند تصمـیم گیری خرید دستگاه سونوگرافی متفاوت است. سونو گرافی داپلر معتبر در تهران خریداران كالاهای صنعتی عموما شناخت دقیقی از نیـاز خود دارند و در این راستا از نظرات مشاوران خبره نیز بهره مـی گیرند. از این رو عواملی چون كیفیت دستگاه سونوگرافی، خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی، نام و نشان تجاري‌(Brand) و قیمت دستگاه سونوگرافی كه از عوامل آمـیخته بازاریـابی صنعتی هستند، درون چگونگی رفتار خریداران دستگاه های سونوگرافی نقش موثری را ایفا مـی كنند. درون این متن سعی بر آن هست تا با بررسی عوامل كیفیت دستگاه سونوگرافی، قیمت دستگاه سونوگرافی، خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی و نام و نشان تجاری(Brand) كه درون زمان خرید دستگاه سونوگرافی تاثیر گذار هست و با رتبه بندی این عوامل، بـه شركت های فروشنده دستگاه سونوگرافی درون تدوین استراتژی های بازاریـابی و به سیستم بهداشت و درمان كشور یـاری رساند که تا بتوانند با شناخت بهتر و دقیق تر نیـازهای بازار برنامـه‌های كلان بخش تجهیزات پزشكی كشور را تدوین كنند.

به منظور شناسایی مـیزان اهمـیت هریك از عوامل كیفیت دستگاه سونوگرافی، قیمت دستگاه سونوگرافی، خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی و نام و نشان تجاری دستگاه سونوگرافی درون نزد پزشكان، تعداد 64 نفر از پزشكان متخصص سونوگرافی درون شـهر تهران انتخاب شدند و از طریق توزیع پرسشنامـه درون مـیان آن‌ها داده های مورد نیـاز جمع آوری شدند. همچنین درون این تحقیق بـه منظور رتبه بندی عوامل مورد نظر از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی(Analytical Hierarchy Process) كه بـه اختصار روش AHP نامـیده مـی شود استفاده شده است.
بازار دستگاه سونوگرافی از لحاظ جغرافیـایی که تا حدود زیـادی متمركز است. هم اكنون حدود 1000 نفر متخصص سونوگرافی درون سطح كشور مشغول بـه فعالیت هستند و اكثر این افراد درون شـهرهای بزرگ كشور و مراكز استان ها بـه كار مشغول هستند. از آنجا كه تمام شركت های نمایندگی دستگاه های سونوگرافی درون تهران مستقر هستند، تمامـی این شركت ها با پزشكانی كه درون تهران مشغول بـه كارند بـه صورت مستقیم ارتباط دارند و برای معرفی محصولات خود بـه مشتریـان خارج از تهران نیز معمولا كارشناسان بازاریـابی و فروش دستگاه سونوگرافی خود را بـه شـهرستان ها اعزام مـی كنند. پزشكان با توجه بـه اهمـیتی كه دستگاه سونوگرافی درون تشخیص بسیـاری از بیماری ها دارد بـه مواردی چون كیفیت دستگاه سونوگرافی، خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی و نام و نشان تجاری دستگاه سونوگرافی حساسیت ویژه ای نشان مـی دهند. پزشكان درباره دستگاه سونوگرافی كه مـی خواهند بخرند آگاهی نسبتا كامل و جامعی دارند و این موضوع خود مـی تواند فرایند خرید دستگاه سونوگرافی را درون مواردی پیچیده تر كند.

كیفیت دستگاه سونوگرافی

كیفیت دستگاه سونوگرافی یكی از مـهم‌ترین عواملی هست كه پزشكان درون هنگام خرید دستگاه سونوگرافی بـه آن توجه مـی كنند. امروزه درون صنعت تجهیزات پزشكی بحث استانداردهای كیفیت از اهمـیت ویژه ای برخوردار است. از این رو برخورداری دستگاه سونوگرافی از استانداردهای كیفیت نظیر FDA یـا CE از آن جهت كه اطمـینان خاطری را به منظور پزشكان ایجاد مـی كند كه كیفیت دستگاه سونوگرافی، مورد تایید مجامع معتبر جهانی درون این زمـینـه است، مـی تواند نقش موثری درون فرایند تصمـیم گیری خرید دستگاه سونوگرافی داشته باشد. از طرفی از آنجا كه تشخیص و درمان بسیـاری از بیماری ها براساس تصویری هست كه متخصصان توسط دستگاه سونوگرافی از ارگان هدف مشاهده مـی كنند، از این رو به منظور آنان كیفیت تصویر تشكیل شده از اهمـیت فراوانی برخوردار است. به‌علاوه كیفیت فرایندی كه درون طی آن امواج ماورای صوت بـه ارگان هدف برخورد كرده، دریـافت مـی شود، بـه پالس های الكتریكی تبدیل شده و در نـهایت پردازش شده و بر روی صفحه تصویر دستگاه سونوگرافی نقش مـی بندد نیز از اهمـیت ویژه ای برخوردار است. اما مـهم‌ترین نقش را درون این فرایند پروب دستگاه سونوگرافی ایفا مـی كند. پروب دستگاه سونوگرافی امواج ماورای صوت را ارسال و دریـافت كرده و آن را بصورت پالس‌های الكتریكی به منظور پردازش بـه بخش الكترونیكی دستگاه سونوگرافی مي‌فرستد. بر این اساس پروب دستگاه سونوگرافی نقش مـهمـی درون چگونگی كیفیت دستگاه سونوگرافی ایجاد مي‌كند. از عوامل دیگری كه مـی تواند درون كیفیت دستگاه سونوگرافی نقش داشته باشد مـی توان بـه راحتی كار با دستگاه دستگاه سونوگرافی (خصوصا نرم افزار آن ) اشاره كرد. درون بسیـاری از موارد پزشكان حتما ابعاد، محیط، مساحت یـا حجم ارگان مورد نظر را ندازه گیری كنند، قابلیت مشاهده آن ارگان از زوایـای مختلف را داشته باشند، یـا بتوانند تغییرات ارگان های متحرك نظیر قلب را درون یك فاصله زمانی مشاهده كنند. مسلما نحوه استفاده از این امكانات براساس آسان یـا سخت بودن بر كیفیت دستگاه سونوگرافی موثر خواهد بود.

اولویت‌ بندی عوامل خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی

خدمات بعد از فروش، كسب و كاری با حاشیـه سود بالااست و قسمت عمده ای از سود شركت ها را تشكیل مـی دهد، اما با این وجود جذابیت آشكار بازار خدمات بعد از فروش، بیشتر سازمان ها از قابلیت های آن بهره نمـی گیرند. متاسفانـه شركت های فروشنده دستگاه سونوگرافی نیز از این امر مستثنی نیستند. آن‌ها احساس مـی كنند خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی، یك امر اجتناب ناپذیر هست و طوری رفتار مـی كنند كه گویی قراردادهای بزرگ خدماتی با شركت ها و تضمـین خدمات به منظور پزشكان هزینـه‌های غیر ضروری هستند كه بر دوش شركت سنگینی مـی كنند.
شركت‌های فروشنده دستگاه‌ سونوگرافی مـی توانند با تقویت بخش خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی خود حتی بـه سایر دستگاه هایی كه نمایندگی آن را ندارند، خدمات ارائه دهند. از آنجا كه پزشكان معمولا بین 5 که تا 10 سال از هر دستگاه سونوگرافی استفاده مـی كنند ارائه خدمات درون طول این مدت مـی تواند حاشیـه سود بالایی را نصیب شركت كند ، بـه علاوه بـه احتمال زیـاد پزشكان بعد از گذشت این دوره و در زمانی كه تصمـیم بـه خرید دستگاه سونوگرافی جدیدی مـی گیرند، دستگاه سونوگرافی این شركت را جزء اولویت های خرید خود قرار خواهند داد.

اولویت‌ بندی عوامل نام و نشان تجاری دستگاه سونوگرافی

امروزه درون بازار تجهیزات پزشكی بحث نام و نشان تجاری از جایگاه ویژه ای برخوردار هست و خریداران درون فرایند تصمـیم گیری خرید خود بـه معیـارهایی چون شـهرت، قدمت و خاستگاه نام تجاری توجه ویژه ای دارند. مسلما نام و نشان های تجاری مشـهور و معتبر درون بازار دستگاه سونوگرافی مي‌تواند به منظور خریداران درباره اینكه دستگاه سونوگرافی با كیفیت و خدمات مناسب خریداری مـی كنند اطمـینان خاطر ایجاد كند و حتی توجیـه كننده قیمت بالای دستگاه سونوگرافی درون مقایسه با دستگاه سونوگرافی دیگری باشد كه از نام و نشان تجاری ضعیف تری برخوردار است.

اولویت‌بندی عوامل قیمت دستگاه سونوگرافی

قیمت از عوامل اصلی موثر درون خرید دستگاه سونوگرافی بـه شمار مـی رود. اگرچه درون چند سال اخیر عوامل غیر قیمتی درون تعیین رفتار خریدار دستگاه سونوگرافی اهمـیت بیشتری پیدا كرده اند، با این وجود قیمت دستگاه سونوگرافی همچنان به‌عنوان یكی از مـهم‌ترین اركان تعیین كننده سهم بازار و سودآوری عرضه كنندگان دستگاه های سونوگرافی باقی مانده است. درون حقیقت درون سال های اخیر قیمت‌ دستگاه سونوگرافی بـه شدت تحت فشار رو بـه پایین قرار داشته‌اند. هنگامـی كه درآمد واقعی خریداران دستگاه سونوگرافی رو بـه كاهش مـی گذارد و انتظار آن‌ها پایین و پایین تر مي‌رود، خریداران درون خرید دستگاه سونوگرافی خود با دقت بیشتر عمل مـی كنند و عرضه كنندگان دستگاه سونوگرافی را وادار مـی كنند كه قیمت فروش دستگاه سونوگرافی خود را كاهش دهند. فروشنده دستگاه سونوگرافی هم بـه نوبه خود بر تولید كننده دستگاه سونوگرافی فشار وارد مـی كند که تا قیمت فروش دستگاه سونوگرافی خود را كاهش دهد. پیـامد این امر افزایش تخفیفات و فروش اقساطی دستگاه سونوگرافی درون بازار است.
با بالا گرفتن رقابت درون بازار تجهیزات پزشكی شركت های عرضه كننده دستگاه سونوگرافی از استراتژی های گوناگونی به منظور مشخص نمودن قیمت دستگاه سونوگرافی خود استفاده مـی كنند. درون نظر گرفتن تخفیف به منظور مشتریـانی كه بـه صورت نقدی دستگاه سونوگرافی را خریداری مـی نمایند، فروش اقساطی دستگاه سونوگرافی، توجه بـه قیمت گذاری مناسب قطعات یدكی دستگاه و لوازم جانبی دستگاه سونوگرافی از قبیل: سونو گرافی داپلر معتبر در تهران پروب سونوگرافی، پرینتر دستگاه سونوگرافی از جمله مواردی هست كه عرضه كنندگان دستگاه سونوگرافی توجه ویژه ای بـه آن دارند که تا هرچه بیشتر بتوانند رضایت خریداران دستگاه سونوگرافی را جلب كنند.

یـافته ها:اولویت بندی عوامل اصلی درون خرید دستگاه سونوگرافی

بر اساس یـافته های این پژوهش عوامل كیفیت دستگاه سونوگرافی، خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی، قیمت دستگاه سونوگرافی و نام ونشان تجاری دستگاه سونوگرافی بـه ترتیب بیشترین تاثیر را بر رفتار خریداران دستگاه سونوگرافی دارند. نتایج حاصل از این رتبه بندی توسط نرم افزار Expert Choice محاسبه شده هست .
عامل كیفیت بـه عنوان مـهم ترین عاملی كه بر رفتار خریداران دستگاه سونوگرافی تاثیر دارند شناخته شد. بـه نظر مـی رسد از آنجا كه دستگاه سونوگرافی بـه عنوان زیر مجموعه ای از تجهیزات پزشكی كه درون حوزه بهداشت و درمان ارتباط مستقیمـی با سلامت افراد جامعه دارد و به منظور تشخیص و درمان بسیـاری از بیماری ها درون تخصص های مختلف علم پزشكی مانند: قلب و عروق، گوارش، زنان و زایمان، جراحی و ارولوژی بـه عنوان یك تكنیك غیر تهاجمـی شناخته مـی شود، موجب شده هست تا عامل كیفیت دستگاه سونوگرافی با اختلاف نسبتا زیـادی نسبت بـه سه عامل دیگر( مخصوصا دو عامل قیمت دستگاه سونوگرافی و نام ونشان تجاری دستگاه سونوگرافی)، بیشترین تاثیر را بر رفتار خریداران دستگاه سونوگرافی داشته باشد.
نتایج این تحقیق نشان داده كه عامل خدمات بعد از فروش بعد دستگاه سونوگرافی از عامل كیفیت بیشترین تاثیر را بر رفتار خریداران دستگاه سونوگرافی دارد. بـه نظر مـی رسد كه اهمـیت عامل خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی از دو جنبه قابل بررسی باشد. نخست آنكه پزشكان تمایل دارند كیفیت عملكردی دستگاه سونوگرافی درون دراز مدت حفظ شود، لذا خدمات بعد از فروش مناسب دستگاه سونوگرافی مـی تواند درون پاسخ بـه این نیـاز پزشكان بسیـار حائز اهمـیت باشد. بنابراین درون دسترس بودن نیروی انسانی متخصص و ماهر درون زمـینـه تعمـیر و نگهداری دستگاه سونوگرافی و در اختیـار داشتن قطعات یدكی و لوازم جانبی مورد نیـاز دستگاه از عواملی هست كه درون فرایند خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی از اهمـیت بـه سزایی برخوردارند. دوم آنكه، دستگاه سونوگرافی درون مطب ها بـه عنوان یك كالای سرمایـه ای مورد استفاده قرار مـی گیرد، لذا درون صورت بروز هرگونـه عیب یـا مشكلی درون دستگاه سونوگرافی كه استفاده از آن امكان پذیر نباشد، مشتریـان (بیماران) به منظور دریـافت خدمات بـه مركز دیگری مراجعه مـی كنند و تا زمانی كه دستگاه سونوگرافی مجددا قابل استفاده نباشد هیچ درآمدی عاید پزشك نخواهد شد. بعد برای پزشكان بسیـار مـهم هست كه درون صورت خرابی دستگاه سونوگرافی و تا زمان راه اندازی مجدد آن بتوانند از دستگاه سونوگرافی جایگزینی استفاده كنند که تا هم بیماران خود را از دست ندهند و هم از درآمد آن‌ها كاسته نشود.

عامل قیمت دستگاه سونوگرافی بـه عنوان سومـین عامل تاثیرگذار بر رفتار خریداران دستگاه سونوگرافی شناخته شد. بـه نظر مـی رسد كه قرار گرفتن عامل قیمت دستگاه سونوگرافی درون رتبه ای پایین تر نسبت بـه خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی بـه این علت باشد كه پزشكان با توجه بـه دید بلند مدتی كه درون خرید دستگاه سونوگرافی دارند ترجیح مـی دهند هزینـه بیشتری را متحمل شوند اما سرمایـه گذاری مطمئن تری انجام دهند و محصولی را بخرند كه هم از كیفیت بالایی برخوردار باشد و هم از خدمات بعد از فروش مناسبی برخوردار باشد. به‌طوری كه درون دراز مدت بتوانند هم درآمد بیشتری كسب كنند و هم بـه این امـید كه دستگاه سونوگرافی درون طی گذشت زمان كیفیت خود را حفظ كند و مـیزان عدم كاربری دستگاه سونوگرافی بـه حداقل برسد حاشیـه سود خود ر افزایش دهند.
نتایج تحقیق بیـانگر آن بودند كه عامل نام و نشان تجاری كمترین تاثیر را بر رفتار خریداران دستگاه‌ سونوگرافی دارد. همانگونـه كه پیش‌تر نیز اشاره شد دستگاه سونوگرافی از كالاهای صنعتی محسوب مـی شود و مصرف كنندگان درون طول فرایند خرید دستگاه سونوگرافی درون مورد ویژگی های مختلف محصول، كه توسط فروشندگان دستگاه سونوگرافی ارائه مـی شود اطلاعات زیـادی كسب مـی كنند. از این رو بـه نظر مـی رسد كه هر چند نام های تجاری معروفی درون بازار دستگاه سونوگرافی حضور دارند كه از جایگاه مناسبی درون ذهن خریداران برخوردارند و مـی توانند تداعی كننده ویژگی های مثبتی از محصول درون ذهن خریداران دستگاه سونوگرافی باشند، اما باز هم بـه لحاظ كیفیت، خدمات بعد از فروش و قیمت از اهمـیت بیشتری درون نزد خریداران دستگاه سونوگرافی برخوردار باشند.

اولویت بندی عوامل كیفیت دستگاه سونوگرافی

در این پژوهش مطابق با اولویت بندی كه بر روی چهار عامل صورت گرفت، عوامل كیفیت تصویر دستگاه سونوگرافی، كیفیت پروب سونوگرافی، راحتی كار با نرم افزار و تاییدیـه های استاندارد كیفیت (… CE, FDA) بـه ترتیب از بیشترین اهمـیت درون نزد خریداران دستگاه سونوگرافی برخوردار هستند.
به نظر مـی رسد با توجه بـه اینكه تشخیص پزشك براساس تصویر متحرك یـا ثابت تشكیل شده بر روی صفحه نمایشگر دستگاه سونوگرافی انجام مـی گیرد، عامل كیفیت تصویر بـه عنوان مـهم‌ترین عامل شناخته شده باشد. همچنین چون كیفیت تصویر ارتباط مستقیمـی با كیفیت پروب دستگاه سونوگرافی دارد این عامل از لحاظ مـیزان اهمـیت، بعد از كیفیت تصویر از بیشترین اهمـیت برخوردار باشد. درون ضمن مـی توان بـه این نكته نیز اشاره كرد كه خریداران بـه كیفیت عملكردی دستگاه سونوگرافی (كیفیت تصویر و كیفیت پروب) بیش از تاییدیـه‌ها و گواهینامـه های كیفیت اهمـیت مـی دهند.

اولویت بندی عوامل خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی

براساس اولویت بندی كه بر روی چهار عامل اصلی درون خرید دستگاه سونوگرافی انجام شد، معیـارهای درون اختیـار قرار دستگاه سونوگرافی جایگزین، تامـین قطعات یدكی و لوازم جانبی دستگاه سونوگرافی، مـهارت مـهندسان و در دسترس بودن مـهندسان بـه ترتیب بیشترین اهمـیت را به منظور خریداران دستگاه سونوگرافی داشتند.
همانطور كه پیش از این نیز ذكر شد بـه نظر مـی رسد انتخاب عامل دستگاه سونوگرافی جایگزین از طرف پاسخ دهندگان بـه عنوان مـهم‌ترین عامل از آنجا ناشی شده هست كه پزشكان دستگاه سونوگرافی را بـه عنوان یك كالای مصرفی مورد استفاده قرار مـی دهند و در نتیجه هرگونـه مساله یـا مشكلی كه منجر بـه عدم كاربری دستگاه سونوگرافی شود بـه مفهوم از دست درآمد به منظور پزشك است. لذا درون اختیـار داشتن یك دستگاه سونوگرافی جایگزین درون چنین شرایطی نـه تنـها موجب مـی شود كه رضایت مشتریـان (بیماران) جلب شود بلكه درآمد پزشك نیز كاهش نمـی یـابد.
از طرفی قرار گرفتن دو عامل تامـین قطعات یدكی و لوازم جانبی دستگاه سونوگرافی و مـهارت مـهندسان با اختلافی بسیـار اندك درون رتبه های دوم و سوم مـی تواند نشانگر اهمـیتی باشد كه این دو عامل درون ایجاد اطمـینان خاطر به منظور مشتریـان دارند. احتمالا مشتریـان ترجیح مـی دهند دستگاه سونوگرافی را خریداری كنند كه قطعات یدكی و لوازم جانبی آن درون دسترس باشد و هم مـهندسان ماهر و متخصصی خدمات نگهداری و تعمـیرات دستگاه سونوگرافی را انجام دهند.

اولویت بندی عوامل قیمت دستگاه سونوگرافی

قیمت قطعات یدكی و لوازم جانبی دستگاه سونوگرافی، فروش اقساطی دستگاه سونوگرافی، قیمت دستگاه سونوگرافی و تخفیف درون پرداخت نقدی بـه ترتیب از بیشترین اهمـیت درون نزد خریداران برخوردار بودند.
نكته قابل توجه درون این بین امتیـاز بسیـار نزدیك این چهار معیـار بـه یكدیگر است. بـه طوریكه اختلاف امتیـاز پر اهمـیت ‌ترین عامل یعنی قیمت قطعات یدكی و لوازم جانبی دستگاه سونوگرافی (265/0) با كم اهمـیت‌ترین عامل تخفیف درون پرداخت نقدی (232/0) تنـها 033/0 است. بـه نظر مي‌رسد دلیل نزدیك بودن امتیـازات این چهار معیـار بـه این دلیل باشد كه نخست پاسخ دهندگان از لحاظ شرایط اقتصادی درون شرایط متفاوتی باشند و اولویت تعدادی از آن‌ها امكان خرید دستگاه سونوگرافی بـه صورت اقساط و اولویت تعدادی دیگر امكان گرفتن تخفیف درون پرداخت نقدی است. دوم آنكه ممكن هست دیدگاه پاسخ ‌دهندگان درباره عامل قیمت دستگاه سونوگرافی یكسان نباشد و تعدادی بـه خود قیمت دستگاه سونوگرافی توجه بیشتری دارند و تعدادی دیگر بـه قیمت قطعات یدكی و لوازم جانبی دستگاه سونوگرافی اهمـیت مـی دهند.

اولویت بندی عوامل نام و نشان تجاری دستگاه سونوگرافی

در این تحقیق براساس اولویت بندی كه بر روی سه عامل انجام شد، شـهرت نام و نشان تجاری، خاستگاه نام و نشان تجاری و قدمت نام و نشان تجاری بـه ترتیب بیشترین اهمـیت را به منظور خریداران دستگاه سونوگرافی دارند.
از آنجا‌كه جایگاه نام و نشان تجاری درون ذهن مصرف كنندگان دستگاه سونوگرافی هست به نظر مي‌رسد نام های تجاری معروف كه از محبوبیت بیشتری درون بین مصرف كنندگان برخوردارند بیشترین تاثیر را درون فرایند تصمـیم گیری خریداران دستگاه سونوگرافی دارند. نتایج این پژوهش نیز نشان دادند كه عامل شـهرت نام تجاری دستگاه های سونوگرافی از بیشترین اهمـیت درون نزد خریداران برخوردارند و دو عامل خاستگاه نام تجاری و قدمت نام تجاری بعد از این عامل قرار دارند و خریداران دستگاه سونوگرافی درون مقام مقایسه كمترین توجه را بـه نام و نشان های تجاری دارند كه سابقه طولانی درون بازار دارند.

نتیجه گیری

عامل كیفیت بـه عنوان پر اهمـیت ترین عامل بر رفتار خریداران دستگاه سونوگرافی درون مـیان عوامل مورد بررسی است. این موضوع بـه عرضه كنندگان دستگاه سونوگرافی گوشزد مـی كند كه توجه ویژه ای بـه كیفیت دستگاه سونوگرافی كه بـه بازار عرضه مـی كنند داشته باشند. خصوصا بـه دو عامل كیفیت تصویر دستگاه سونوگرافی و كیفیت پروب دستگاه سونوگرافی حتما توجه ویژه‌ای كرد.
خدمات بعد از فروش دستگاه سونوگرافی عاملی هست كه بعد از كیفیت دستگاه سونوگرافی از بیشترین اهمـیت برخوردار است. بـه نظر مـی رسد عرضه كنندگانی كه به منظور محصولات خود خدمات بعد از فروش مناسبی ارائه كنند مـی توانند اعتماد خریداران دستگاه سونوگرافی را بـه خود جلب كنند و بر مـیزان مشتریـان وفادار خود بیـافزایند. همـه این موارد امروزه درون الگوی بازاریـابی رابطه مند (Relationship marketing)‌ جزء عوامل اساسی درون رضایت مشتریـان بـه حساب مـی آیند.
قیمت دستگاه سونوگرافی ،همـیشـه از اهمـیت خاصی درون نزد خریداران برخوردار بوده هست . فروشندگان نیز همواره با این چالش رو بـه رو بوده اند كه بهترین شیوه قیمت گذاری به منظور دستگاه سونوگرافی چگونـه است. از آنجا كه یـافته های این تحقیق بیـانگر آن بودند كه چهار عامل قیمت قطعات یدكی و لوازم جانبی دستگاه سونوگرافی، فروش اقساطی دستگاه سونوگرافی، قیمت دستگاه دستگاه سونوگرافی و تخفیف به منظور پرداخت نقدی از اهمـیت تقریبا یكسانی درون نزد خریداران برخوردارند لذا بـه نظر مي‌رسد فروشندگان به منظور قیمت گذاری دستگاه سونوگرافی حتما به این موضوع پی ببرند كه درون زمان خرید كدامـیك از این چهار عامل درون نزد خریدار از اهمـیت بالاتری برخوردار هست و بر آن اساس نحوه قیمت گذاری را مشخص كنند. البته فروشندگان حتما به وضعیت اقتصادی جامعه نیز توجه داشته باشند. به منظور مثال درون زمان ركود اقتصادی احتمالا عامل فروش اقساطی دستگاه سونوگرافی از مطلوبیت بیشتری درون نزد خریداران برخوردار خواهد بود.
هر چند یـافته ها بیـانگر آن بودند كه نام و نشان تجاری دستگاه سونوگرافی از كمترین اهمـیت برخوردار هست اما بـه نظر مـی رسد از آنجا كه تمام عرضه كنندگان بـه آن سمت پیش مـی روند كه دستگاه سونوگرافی با بهترین كیفیت، بهترین خدمات و كمترین قیمت ارائه دهند، شركت هایی موفق خواهند بود كه از نام و نشان تجاری قدرتمندی برخوردار باشند. نام تجاری كه تداعی كننده تمام ویژگی های مثبت یك دستگاه سونوگرافی درون ذهن پزشك باشد

منابع
1- روستا، احمد و دیگران؛ مدیریت بازاریـابی؛ انتشارات سمت؛ تهران؛ 1385
2- كاتلر، فیلیپ؛ مدیریت بازاریـابی؛ فروزنده، بهمن؛ نشر آتروپات؛ اصفهان؛ 1384
3- كاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری؛ اصول بازاریـابی؛ فروزنده، بهمن؛ نشر آموخته؛ اصفهان؛ 1386
4- لاولاك، كریستوفر و رایت، لارن؛ اصول مدیریت بازاریـابی خدمات؛ فروزنده، بهمن؛ نشر آموخته؛ اصفهان؛ 1385
5- هارت، نورمن؛ بازاریـابی صنعتی؛ گوهریـان، محمد ابراهیم و كرمانی، محمد؛ انتشارات امـیركبیر؛ تهران؛ 1382
6- هاوالدار، كریشنا؛ بازاریـابی صنعتی؛ نیكومرام، هاشم و عبدالوند، محمد علی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامـی؛ تهران؛ 1385
7- هاوكینز، دل؛ رفتار مصرف كننده؛ روستا، احمد و بطحایی، عطیـه؛ نشر سارگل؛ تهران؛ 1385




[قیمت دستگاه سونوگرافی | فروش تجهیزات پزشکی سونو گرافی داپلر معتبر در تهران]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 06:18:00 +0000